Betaler personale -gymnastiksalen?

For en uge siden stod vi til en e-handelsdag og talte om vores hurtige vækst i det seneste år. Et af spørgsmålene var netop "Hvorfor tror du, virksomheder bygger deres egne fitnesscentre?"


For os er det virkelig en selvfølge. Samtidig med at vi ser en stadig mere stresset og syg arbejdsbefolkning, ser vi også, at virksomheder i stigende grad kæmper for at beholde deres dygtige medarbejdere. Med et hurtigt bevægende arbejdsmarked og en verden, hvor frihed, tid og bløde værdier ofte værdsættes højere end rene pengeargumenter for arbejderen, foregår konkurrencen om kompetence på en helt ny måde. Nye argumenter for at fastholde og udvikle din arbejdsstyrke.

Et af disse argumenter er at bygge personalemotionscentre.

I dag har i princippet alle større virksomheder og statslige organisationer en form for velværetilskud. Du vil have et sundt personale, der kan arbejde.

Men! Problemet med wellness-ydelser er, at uanset hvor godt vi mener, 2.000 SEK på f.eks. massage ikke vil føre til store ændringer i sundhed og udholdenhed. 2-3 massagebehandlinger på et år er ikke en mirakelmedicin hverken for personalets glæde eller for virksomhedens sygefravær.

Vi mener, at en meget bedre investering er at investere i noget mere varigt. Nemlig et personalemotionsrum. Og vi tror også, at det er derfor, vi har set så mange nye kunder i de senere år - hvor størstedelen er virksomhedsmotionscentre .

Måske vores stærkeste argument for dette er, at folk i dag ønsker at spare tid så meget som muligt. Mange mennesker vil gerne træne, men har simpelthen ikke tid, eller føler ikke, at de har tid. Derudover ønsker du ikke at overfylde et fitnesscenter med hundredvis af andre mennesker, der konstant optager alle maskiner og pladser lige efter arbejde - når dine kolleger også vil være der.

I et personalemotionscenter, personalet skal ikke komme til og fra arbejde. Du kan træne før arbejde, til frokost eller efter arbejde. Der er ingen transporttid, og antallet af personer i lokalet er ofte væsentligt færre end i kommercielle fitnesscentre. Det giver en væsentlig større frihedsfølelse for personalet til at styre deres træning og deres tid.

Desuden sparer medarbejderen et dyrt træningsgebyr, som yderligere styrker chancen for, at træningen bliver en vane.
For virksomheden bliver dette også en meget profitabel forretning. Et fitnesscenter er ofte en meget lav og rimelig investering sammenlignet med sundhedsydelser. Især hvis man tænker på, at fitnesscentrets udstyr holder i mange, mange år.

Vi har de seneste år solgt personlige fitnesscentre til Volvo, H&M, IKEA, men også små virksomheder med få individuelle ansatte. Uanset virksomhedens størrelse er et personalemotionsrum en meget stærk investering, der dels skaber et bedre helbred – men også et argument for, at en sundhedsinteresseret medarbejder bliver i virksomheden. Sundhed i dag er et stærkt salgsargument i virksomheden.

Vi har også en række virksomheder, hvor medarbejderne selv går sammen og har valgt at bruge hele deres wellness-godtgørelse på at bygge et fitnesscenter på arbejdspladsen. På den måde skabes en utrolig win-win situation, hvor medarbejderne får præcis det, de gerne vil have – samtidig med at virksomheden får en øget værdi på sin arbejdsplads og et sundere personale.

Vi går naturligvis ind for uddannelse muligheder på arbejdet. Men der findes endda mange argumenter for at tillade personalet at træne i arbejdstiden. Læs mere om det i undersøgelserne her:
https:/ / www.suntarbetsliv.se/forskning/ledarskap-och-organisation/traning-pa-arbetsschemat-sparar-pengar/
http://www.dn.se/ekonomi/anstallda-tvingas-trana-for-att-fa-hogre-lon/< br >http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressmedalde-arkiv/tr%C3%A4ning-p%C3%A5-arbetstid-%C3 % B6kar-productivity-1.23358