Udfordringerne og hvordan vores e -handels svingte under Corona
Udfordringerne og hvordan vores e-handel ændrede sig under Corona!
Som alle andre, der driver en virksomhed, var vi ret berørte under Corona. Nu hvor vi ser tilbage på de sidste par år, tænkte jeg, at det kunne være interessant at lave en kort opsummering af alt, hvad der skete, og hvordan vi håndterede de forskellige situationer.
Måske husker nogle af jer, at SATS lukkede sine fitnesscentre. Det var dybest set udgangspunktet for os i fitnessudstyr. I det sekund, fitnesscentrene lukkede, gik ordrerne af. Det var som om, nogen lige drejede vandhanen på fuld udblæsning, og vi, der er vant til relativt jævn og lineær vækst, gik pludselig i panik, da vi indså, at der ikke var nogen chance for, at vi ville indhente det hele. Vi har eget lager, og der er ikke personale til rådighed uden en uddannelsesperiode, så pludselig stod vi over for valget om at begynde at få forsinkelser, ventetider og utilfredse kunder eller skære ned på salget. Så vi tog faktisk beslutningen om at lukke ned for vores markedsføring. Og i 4-5 måneder kørte vi helt økologisk bare for at komme efter (selvfølgelig i forbindelse med nyansættelser for at kunne fortsætte med at vokse)
Da den første chokbølge kom, indså vi, at aktien ville løbe tør. Fabrikkerne i Asien blev lukket ned og leveringstiderne gik fra 4-5 måneder på en container til 9-12 måneder. Så vi støvsugede markedet i Sverige og til en vis grad i Polen. Vi købte alt, hvad vi kunne løse med kort varsel. Vi købte endda fra konkurrenter, da priserne steg ret hurtigt, da tingene løb tør. Så vi ræsonnerede, at det var bedre at have en kørende virksomhed og noget at sælge end at have de rigtige marginer på alle produkter.
Så kom det næste chok med ekstreme fragtpriser og øgede produktionsomkostninger. Fragten var fuldstændig rodet, og nogle produktgenrer var ikke engang mulige at tage med hjem længere. Prisniveauer på 600-800 % over almindelig forsendelse var ikke usædvanlige. Og det i forbindelse med højere produktionsomkostninger. Nogle leverandører bruger/bruger vi til at hæve deres priser 4-6 gange inden for et år. Og som kunde må man have undret sig over, hvad der egentlig foregik. Heldigvis er størstedelen af det, vi sælger, vores eget mærke, som købes direkte fra fabrikken. Det betyder, at vi ikke bliver helt så følsomme over for sådanne produkter, men kan afhjælpe stigningerne noget. I takt med højere volumen var vi stadig i stand til at holde vores prisstigninger på vores egne mærker på et anstændigt niveau, så det stadig føles okay at se kunden i øjnene.
Her tror du, at Coronas effekt slutter, men der har været et par trin mere. For da fabrikkerne igen begyndte at producere for fuld kapacitet, og forsendelsen begyndte at komme i gang, fik alle forhandlere pludselig fuld lagerbeholdning af bestemte produkter på nøjagtig samme tidspunkter. Dette kombineret med, at de fleste i vores branche fik genopfyldt deres lagre ganske ordentligt for at klare en større efterspørgsel i forbindelse med tvivlsom produktion, gjorde, at priserne blev helt skæve. For eksempel. kunne et løbebånd være steget ekstremt voldsomt i pris i løbet af Corona, men lige pludselig fik vi og flere andre leverandører containere af samme løbebånd (da hele årets bestillinger kom på én gang). Hvilket skabte et enormt prispres, da ingen ville sidde med overskudslager og manglende likviditet. Så udsvingene i prisen har været meget kraftige i slutningen af 2021, begyndelsen af 2022.
Nu hvor Corona ikke længere er i rampelyset på samme måde, ser handelen ud til at være noget roligere igen, og noget mere kontrolleret. På det seneste har vi dog gentagne gange set, at e-handel ser ud til at falde kraftigt, nu hvor restriktionerne er blevet ophævet, og krigen i Ukraine er startet. Vi har endnu ikke set nogen direkte effekter af dette, men vi får se, hvordan det udvikler sig...