Gym Company i Dagens Industri

Som de fleste andre mener vi, at træningsudstyr måske ikke er verdens mest nyhedsværdige område. Misforstå os ikke. Vi elsker træningsudstyr, og der er intet mere sexet end en fuldt fyldt beholder med frisklavede vægtskiver. 

Men det er næppe nyhedsstof i en verden, hvor VM, Nordkorea og det svenske valg kæmper om opmærksomheden.

Derfor var det meget uventet og sjovt, at vi fik muligheden for at fortælle lidt om vores rejse i Dagens Industri, og forhåbentlig kan vi inspirere en eller anden hjemmebaseret drømmeiværksætter til at turde træde ud på markedet. (Selvom vi ikke anbefaler vores måde)

Dagens Industri beskriver i høj grad historien rigtigt. Vi ville udvikle et nyt brand, vi ville skære mellem mellemled, vi havde ingen dækning på kontoen, vi fik ikke lån, men vi afgav ordren alligevel og håbede på det bedste.

Det, de savner i artiklen, er det, der havde fyldt de fleste med ønsket om ikke at gøre det samme. Besøget i Kina, da jeg (Joel) sad til middage med kinesiske fabriksejere, der ikke talte engelsk (altså timer i smilende tavshed og peger på billeder), eller erkendelsen af, at der slet ikke er nogen garanti for, at produkterne kommer, da vi beordret dom, eller erkendelsen af, at minimumsordren er 22 tons, eller nervøsiteten efter afsendelse af købsordre, eller angsten i ugerne lige før betalingsdatoen, hvor jeg begyndte mentalt at forberede mig på at gå i privat gæld.< br>
Men livet fungerer nogle gange. 

Vi bragte vores elskede Recoil-mærke frem, og vi solgte faktisk varer for SEK 250.000, selv før varerne overhovedet fandtes i Sverige, da vi har en fantastisk kundegruppe, der stoler på, at vi holder, hvad vi siger.

Og nu er Recoil vores største brand, og det vokser konstant, i høj grad takket være kunder, der tager kontakt og spørger om vi kan ikke producere et bestemt produkt, der ofte findes i et lignende design på markedet, men til en alt for høj pris.

Målet er og har altid været for ikke at øge omkostningerne for kunden, når det kommer til sammenlignelige produkter. Men vores fortjeneste skulle være den samme, som hvis vi solgte et almindeligt mærke med en mellemmand. Men i det nye mærke bliver der skåret en mellemmand ud og så "spares" omkring 25 %. Af de 25 % går halvdelen til at lave et stærkere eller mere robust produkt, og halvdelen går til at skære i prisen. Så selvom det lyder lidt klicheagtigt, håber vi, at vi har skabt både et bedre og billigere produkt.

Vi ved nu, at mange på markedet laver deres egne mærker, og det skal nok vokse. Det er ikke mærkeligt. Sådan skal det være. Det er en nyttig udvikling og tvinger os alle til at gøre lidt mere indsats. Vores overbevisning er, at store dele af markedet vil stå uden mellemled i fremtiden – mens nogle dele (læs dem, der kræver meget stor teknisk viden eller store reservedelslagre) fortsat vil have basale grossister og faste forhandlere.

Og forhåbentlig har vi flere nyheder i den nærmeste fremtid, hvilket tvinger andre til nyheder, og så går vi rundt, rundt, mens vi fortsætter med at udstyre Sverige med træningsudstyr i lang tid fremover!